Sayfalar

29 Haziran 2013 Cumartesi

AĞ İŞLETMENİ


TANIM 

Bilgisayar sistemlerinin donanım ve yazılımsal kurulumu, ağ sistemlerinin kurulumu, yönetimi ve ağ ortamı üzerinde yaşanabilecek sorunlar, çözüm yolları ve geniş ağ sistemleri yönetimine sahip nitelikli kişidir.

A-GÖREVLER

Ağ işletmeni;
- İş organizasyonu yapar,
- İhtiyaçları değerlendirir ve bu doğrultuda istenilen projeyi analiz eder,
- Projenin algoritmasını çıkarır,
- Ağ kurulacak ortamı (ağın yapısını) oluşturur,
- Oluşturulan ortama fiziksel olarak bilgisayar ağının kurulmasını sağlar,
- Kurulan bilgisayar ağının testini yapar,
- Geniş ağ sistemleri için yönlendirme yapar,
- Bilgisayar ağını yönetecek sunucu işletim sisteminin kurulmasını sağlar,
- Sunucuyu ağdaki bilgisayarların yöneticisi olarak tespit eder,
- Yerel ve geniş ağ kurulumunda güvenlikle ilgili politikaların uygulanmasını sağlar.
- Sanal ağlar (VLAN) sayesinde ağ trafiğini optimize edip problemlerin genele yayılmasını engeller.
- İçerden ve dışardan ağa izinsiz girişleri engelleyen güvenlik ve uyarı sistemleri kurar.
- Mesleki gelişime ilişkin faaliyetleri yürütür.

KULLANILAN ALET, MALZEME
YAZILIM VE DONANIMLAR


- Hub, Swicth, Kablosuz erişim noktası, Kablosuz ağ kartı, Router, Ağ Kartı (NIC)
- Ağ kabloları (Çift bükümlü (UTP, STP -Cat5, Cat 6, Cat7-) kablo, RJ45 konektör, Ağ (konektör) Pensesi, Ağ (krone –jack için-) pense, Plastik Kanal, RJ 45 jack, RJ 45 Konektör, Kablo test cihazı, Fiber optik bağlantı cihazları, Fiber optik test cihazı
- Matkap, Testere, Tornavida, Yan Keski, Pense, Elektrik Kablosu, Vida, Pul, Dübel, Lastik Çekiç
- Patch Pannel, Kabinet,
- Elektrik Kablosu, Elektrik Bandı, Ölçü Aleti (AVO Metre), Kontrol Kalemi,
- Firewall, Access Point, Wifi Controller, Wifi Scanner” ve “Network Analyser Yazılımı

B-MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER

Ağ işletmeni olmak isteyenlerin;
- Sistemli düşünme gücüne sahip,
- Matematikle ilgili konularda başarılı,
- Mekaniğe ilgili ve yetenekli,
- Şekiller arasındaki ilişkileri algılayabilen,
- El ve parmaklarını ustalıkla kullanabilen,
- Dikkatli, sabırlı, tedbirli ve sorumluluk sahibi,
- Ayrıntılara önem veren,
- Bireysel karar verme yeteneği güçlü olan,
- Araştırmacı ve kendini yenileyebilen,
- Yoğun iş temposu ve esnek çalışma saatlerine dayanıklı,
- Seyahat engeli olmayan
kimseler olmaları gerekir.

C-ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI

Ağ işletmenleri, endüstride ve işletmelerde bilgisayar kullanılacak iş ortamlarında çalışırlar. Ayrıca geniş ağ bağlantıları oluşturabilmek için dış ortamda, oluşturulan ağların yönetimi için sunucuların bulunduğu büro ortamlarında çalışırlar. Çalıştıkları iş ortamının hizmet ya da üretim özellikleri doğrultusunda çalışma ortamı tozlu, dumanlı, kokulu, gürültülü, aydınlık, karanlık, soğuk veya sıcak olabildiği gibi, çok temiz ve sağlık açısından ideal büro ortamları da olabilmektedir. Birinci derecede cihaz, alet, ağ yazılımları ve ağ işletim sistemleri ile ilgilidirler. Ancak meslektaşlarıyla, müşterilerle sürekli iletişim kurmaları gerekir.
Ağ işletmenleri özellikle, el aletleri ile çalıştıkları için çeşitli iş kazaları riski ile karşı karşıya kalabilmektedirler. Bilgisayarda çalışanlarda boyun, omuz, el, kol, ayak ve sırt bölgelerinde yorgunluğa bağlı rahatsızlıklar olabilmektedir. Genellikle oturarak çalışırlar ve beden gücünü az kullanırlar. İşyerinin türüne göre tam gün veya yarım gün çalıştıkları gibi hafta sonu çalışmasının yanı sıra iş gereği seyahat etmek ve farklı şehirlerde çalışmak da söz konusu olabilmektedir.

D-MESLEK EĞİTİMİ

MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER


Mesleğin eğitimi;
Meslek liseleri, teknik liseler, Anadolu meslek liseleri ve Anadolu teknik liselerinin “Bilişim Teknolojileri Alanı” “Ağ İşletmenliği” dalında verilmektedir.
Ayrıca, üniversitelerin veya özel kuruluşların açtığı kurslarda da bu mesleğin sertifika eğitimi verilmektedir.

ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI
OLUNMASI GEREKEN DERSLER


- Fen Bilgisi,
- Matematik,
- Bilgisayar,
- Yabancı Dil.


MESLEKEĞİTİMİNE
GİRİŞ KOŞULLARI


Meslek liselerine girebilmek için;
- İlköğretim okulu mezunu olmak,
- Anadolu meslek/Anadolu teknik liselerine girebilmek için ilköğretim mezunu olmak ve Milli Eğitim Bakanlığınca, merkezi sistemle yapılan Orta Öğretim Kurumları Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavı’nda (OKS) başarılı olmak gerekmektedir.

D-MESLEK EĞİTİMİ

EĞİTİMİN SÜRESİ
VE İÇERİĞİ


Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır. 9. sınıfın (lise 1) dersleri genel liseler ve meslek liselerinde ortaktır. 9.sınıfın sonunda öğrenci alanını belirler. 9 ve 10. sınıflarda ortak dersler ile alan ortak dersleri, 11 ve 12. sınıflarda ise dallara özel dersler okutulmaktadır. Alanda yer alan tüm dallara yönelik ortak yeterlikleri kazandıran dersler ağırlıklı olarak 10. ve 11. sınıfta verilmektedir. 12. sınıfta diplomaya götüren dala ait yeterlikleri içeren dersler yer almaktadır. 10. sınıfın sonunda, bölgesel ve sektörel ihtiyaçlar, okulun donanımı, öğretmen ve fizikî kapasitesi ile öğrencilerin mesleki yeterlikleri de dikkate alınarak dal seçimi yapılır.

Eğitim süresince;
Ortak Dersler: Dil ve Anlatım, Türk Edebiyatı, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi, Tarih, TC. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük, Coğrafya, Matematik, Fizik, Kimya, Biyoloji, Sağlık Bilgisi, Felsefe, Yabancı Dil, Beden Eğitimi, Millî Güvenlik Bilgisi, Trafik ve İlk Yardım, Tanıtım ve Yönlendirme.
Alan Ortak Dersleri: Bilgi ve İletişim Teknolojisi, Matematik, Mesleki Gelişim, Bilişim Teknolojilerinin Temelleri, Paket Programlar, Temel Elektronik ve Ölçme, Teknik ve Mesleki Resim.
Dal Dersleri: İşletmelerde Beceri Eğitimi, Açık Kaynak İşletim Sistemi, Ağ Sistemleri ve Yönlendirme, Ağ Güvenliği, Sunucu İşletim Sistemi, E-Posta Sunucu derslerini alırlar.

EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA VE ÜNVAN


Eğitimini tamamlayanlara meslek lisesi ya da Anadolu Meslek Lisesi ya da Anadolu Teknik Lisesi diploması ve “Teknisyen” unvanı verilmektedir.

E-ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI

Bilgisayarın hayatın her alanına istisnasız girmiş olması nedeni ile bilgisayarın uzmanlık alanlarından olan ağ işletmenliği mesleğini icra eden insanlara duyulan ihtiyaç da aynı ölçüde artmış bulunmaktadır. Ağ işletmenleri kamu-özel ayrımı olmaksızın bilgisayarın bulunduğu tüm işletmelerde rahatlıkla iş bulabilirler. Ayrıca bilgisayar satış ve teknik destek firmaları, bankalar, sigorta şirketleri, ticari kuruluşlar, internet servis sağlayıcıları, internet yayıncılık şirketleri, radyo-televizyon şirketleri, araştırma şirketleri, borsalar, ulaştırma, lojistik firmaları ve hizmet sektöründe yer alan kamu kurum ve kuruluşlarında geniş iş imkânına sahiptirler. Kendi adlarına işyeri de açabilirler. Uluslar arası platformda da geçerli olan Microsoft ve Cisco sertifikasyon eğitimleri veren kurumlardan konusunda sertifika kazanmaları halinde iş bulmaları daha da kolay olmaktadır.

F-EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ

EĞİTİM SÜRESİNCE

- Mesleki Eğitim Kanunu gereğince işletmelerde uygulamalı eğitim gören öğrencilere, işletmelerce asgari ücretin % 30’dan az olmamak üzere bir ücret ödenmektedir.

- Eğitim süresince öğrenciler iş kazaları ve meslek hastalıklarına karşı sigorta ettirilirler.

EĞİTİM SONRASI

- Eğitim sonrası ilk işe başlayanlar çalıştıkları kurum tarafından önerilen miktarda, tecrübeli elemanlar ise çok daha dolgun gelir elde edebilmektedirler.


G-MESLEKTE İLERLEME

Meslek liselerinin Bilişim Teknolojileri alanı “Ağ İşletmenliği” dalından mezun olanlar, meslek yüksek okullarının Bilgi Yönetimi (Uzaktan Eğitim veya Açık Öğretim), Bilgisayar Teknolojisi ve Programlama, Bilişim-Yönetim, e-Ticaret, Masaüstü Yayıncılık

bölümlerine sınavsız geçiş için başvurabilirler. Gereken koşullara sahip oldukları takdirde yerleştirilebilirler.

Ayrıca, mezunlar ÖSYM tarafından yapılan ÖSS’ye girip yeterli puan almaları halinde, Bilgi Teknolojileri, Bilgisayar Öğretmenliği, Bilgisayar Sistemleri Öğretmenliği, Bilgisayar Teknolojisi ve Bilişim Sistemleri, Bilgisayar ve Kontrol Öğretmenliği, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği, Bilişim Sistemleri ve Teknolojileri, Elektronik ve Bilgisayar Öğretmenliği, Kontrol Öğretmenliği , Yönetim Bilişim Sistemleri, Bilgisayar Sistemleri ve Teknolojisi, Elektronik ve Bilgisayar Öğretmenliği lisans programlarını tercih etmeleri durumunda ağırlıklı ortaöğretim başarı puanları diğer alanlardan mezun olan adaylara göre daha yüksek bir katsayıyla çarpılarak ÖSS puanlarına eklenmekte ve diğer bölümlerden mezun olanlara göre öncelikle yerleştirilmektedir.


BENZER MESLEKLER 
- Web Programcısı,
- Veri Tabanı Programcısı,
- Bilgisayar Teknik Servis Elemanı,

I-YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI

- Meslek elemanları,
- Erkan Avcı Anadolu Meslek Lisesi Alan öğretmenleri,
- 4702 sayılı “Mesleki Eğitim Kanunu”,
- MEB MEGEP Mesleki ve Teknik Eğitim Alanları
Tanıtım Modülü Eylül/2005,
- ÖSYM Öğrenci Seçme Sınav Kılavuzu ÖSS 2007.
- Tuzla Teknik Okulları Alan Öğretmenleri,
- Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar

İ-DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER

- İlgili Eğitim Kurumları,
- Türkiye iş Kurumu Genel Müdürlüğü Meslek Danışma Merkezleri,
- Bünyesinde Meslek Danışma Merkezi bulunan Türkiye İş Kurumu İl ve Şube Müdürlükleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder