Sayfalar

29 Haziran 2013 Cumartesi

ANAHTARCI (ÇİLİNGİR)


TANIM

İşlemeyen kapı, kasa, oto, masa ve dolap gibi eşyaların kilitlerini açma, kilide ve anahtar numunesine göre anahtar, kilit montajı, kilit bakım ve onarım işlerini yapan kişidir.

A- GÖREVLER

Anahtarcı (Çilingir) ;
- Örnek anahtara “Chip” kontrolü yapar.
- Anahtarın kopyasını çıkarır.
- Anahtarda yapım esnasında oluşan çapakları alır.
- Anahtarı kodlar.
- Maymuncuk hazırlar.
- Kilit Açma Tutanağı doldurur.
- Kilidi açar.
- Kilide anahtar yapar.
- Kilit tamir ve bakımlarını yapar.
- Kilit şifrelerini değiştirir.
- Kilide barel takar.
- Emniyet sistemi takar,
- Gerekli durumlarda bilirkişilik yapar.

KULLANILAN ALET
VE MALZEMELER


- Kasa anahtar makinası, Chip dedektörü, İşlenmemiş ham anahtar, Anahtar yapma makinası, Şifreli bilyeli anahtar makinası, Matkap, Zımpara taşı, Çark, El ve tezgah mengenesi, Tornavida, Ayarlı pense, Segman pensesi, Pim tutma Apartı, Maymuncuk takımı, Mastar, Çelik Tel, Törpü, Demir ve kıl testere kolu, Fırçalı taş motoru , Tesviyeci eğeleri, Pafta ve kılavuz takımı, Kumpas, Lokma takımı, Keski takımı, Allen anahtar takımı, Pim tutma apartı, Barel sökme mili, Cımbız, Çekiç, El tezgahı, Şarzlı ve akülü matkap, İskarpela takımı, El feneri, Kargaburun, Teknik endoskopi cıhazı, Şoklama kablosu, Kulaklık, Pas sökücü, Master pim seti, Transponder, Diagnostik test cihazı

B- MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER

Anahtarcı (Çilingir) olmak isteyenlerin;
- El ve parmaklarını ustalıkla kullanabilen,
- Sağlıklı ve özellikle görme özrü olmayan,
- Mekaniğe ilgili ve yetenekli,
- Sabırlı, dikkatli
- Bir işi planlayabilen ve uygulamaya koyabilen,
- Şekiller arasındaki ilişkiyi ve ayrıntıyı algılıyabilen,
- Sorumluluk sahibi,
kimseler olmaları gerekir.

C- ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI

Anahtarcı (Çilingir) genellikle kapalı ortamlarda bazen işin durumuna göre açık havada görev yaparlar.

Çalışma ortamları gürültülü, titreşimli, kirli ve yağlıdır. İşin durumuna göre zaman zaman nemli, tozlu, kokulu, ıslak ve soğuk ortamlarda da çalışırlar. Günün her saatinde çalışabilirler.

D- MESLEK EĞİTİMİ

MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER


Mesleğin eğitimi; yeterli müracaat olması durumunda tüm mesleki eğitim merkezlerinin Anahtarcılık ve Çilingirlik bölümünde verilmektedir.

ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI
OLUNMASI GEREKEN DERSLER

- İş Teknik

MESLEK EĞİTİMİNE
GİRİŞ KOŞULLARI


Çıraklık eğitimine başlayabilmek için;
- En az ilköğretim okulu mezunu olmak.
- 14 yaşını doldurmuş olmak,
- Bünyesi ve sağlık durumu gireceği mesleğin gerektirdiği işleri yapmaya uygun olmak.
- Eğitim görmek istediği meslekte bir işyeri bulmak ve işvereni ile çıraklık sözleşmesi imzalamak gerekmektedir.

EĞİTİMİN SÜRESİ
VE İÇERİĞİ


Mesleğin eğitim süresi ilköğretim okulu mezunları için 2 yıl lise veya dengi okul mezunları için 1 yıldır .Eğitim haftanın 4 günü işletmede pratik eğitim, 1 günü mesleki eğitim merkezinde teorik eğitim şeklindedir. Teorik eğitimde ilköğretim okulu mezunu öğrenciler Türkçe, Matematik ve Meslek Matematiği, İşletme Bilgisi ve Toplam Kalite yönetimi, Din Kültürü ve Meslek Ahlakı, Mesleki Bilgisayar gibi Genel Bilgi dersleri ile Ortak beceri, Teknik Resim, Temel Anahtarcılık,, Temel Metal Şekillendirme, Otomobil Anahtarcılığı, Kilit İşlemleri gibi mesleki dersleri alırlar.Lise veya dengi okul mezunları ise sadece Ortak beceri, Teknik ve Mesleki Resim, Temel Anahtarcılık, Temel Metal Şekillendirme, Otomobil Anahtarcılığı,Kilit İşlemleri gibi mesleki dersleri alırlar.

EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE – DİPLOMA VE UNVAN


Çıraklık Eğitimini tamamlayanlara, eğitim sonunda katıldıkları kalfalık sınavında başarılı olmaları halinde “Kalfalık Belgesi” ve “Kalfa” unvanı verilir.

E- ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI

Anahtarcı (Çilingir); yeterli deneyim ve sermayeye sahip olanlar kendi işyerlerini açabilirler. Genellikle meslek, kendi işini kurmaya çok uygundur. Diğer anahtarcılar yanında da iş bularak çalışabilirler.


F-EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ

EĞİTİM SÜRESİNCE

Mesleki eğitim süresince işletmelerde mesleki eğitim gören çırak öğrencilere işverenlerce, asgari ücretin % 30’ dan az olmamak üzere ücret ödenmektedir.

EĞİTİM SONRASI

Kendi işlerini kuranlar aylık olarak en az asgari ücretin 3-4 katı tutarında kazanç elde edebilirler.

Kendi işini kuramayanlar başka bir anahtarcı yanında aylık asgari ücret tutarında maaş alarak çalışabilirler.

G- MESLEKTE İLERLEME

Meslekte usta va usta öğretici ünvanlarına yükselmek mümkündür. Mesleki Eğitim Merkezlerinden kalfa olarak mezun olanlar bir işyerinde çalışıp aynı zamanda teorik eğitimlerede devam edebilirler. Ustalık Eğitimi 176 saat olup, bu eğitimde İnsan Sağlığı ve İş Güvenliği, İş ve İnsan İlişkileri, İş Hukuku, İşletme Bilgisi, Sigorta ve Vergi Mevzuatı, Muhasebe ve Ekonomi derslerinin yanı sıra İleri Meslek Bilgisi derslerini alırlar. 1 yıl sonunda ustalık sınavlarına katılabilirler.

Ustalık için ön görülen teorik eğitime devam etmeyenler ise bir işyerinde 5 yıl çalıştıktan sonra (Çalıştıklarını SSK veya Bağ-Kur primleri ile belgelemek şartıyla) ustalık sınavına katılabilirler. Ustalık Belgesi alanlar mesleki eğitim merkezlerinde 40 saatlik iş pedagojisi kurs proğramını tamamlayıp sınavda başarılı olduktan sonra “Usta Öğreticilik” belgesi alabilirler.

Ustalık belgesine sahip olanlar veya bunları işyerlerinde çalıştıranlar bağımsız işyeri açabilirler. Ayrıca işyerinde çırak çalıştırılması içinde “Usta Öğretici” belgesine sahip çalışanın olması zorunludur.

İlköğretim (ortaokul) mezunu kalfa ve ustalar, mesleki ve teknik açık öğretim lisesine devam ederek meslek lisesi diploması alabilirler.

BENZER MESLEKLER

- Tesviyeci

H- EK BİLGİLER

Halkın güvenliği açısından meslek bilgilerinin kötü niyetli kişilere verilmemesi gerekmektedir.

I- YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI

- 4702 Sayılı Kanun
- Meslek elemanları
- Çıraklık Eğitimi Proğram Kitapçığı.
adresindeki Anahtarcı (Çilingir) Meslek Standardı.
- Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar.

İ- DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER


- İlgili Eğitim Kurumları
- Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Ankara Meslek Danışma Merkezi
- Bünyesinde Meslek Danışma Merkezi bulunan Türkiye İş Kurumu İl ve Şube Müdürlükleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder