Sayfalar

29 Haziran 2013 Cumartesi

BARMEN - BARMAİD



TANIM

Turistik tesislerin ve eğlence yerlerinin bar adı verilen bölümlerinde müşterilere içki servisi yapan bar hizmetlerinin satış ve servisini yapan kişidir. (Erkeklere Barmen, kadınlara Barmaid denir.)

A- GÖREVLER

- İçki, bardak vb. malzemeleri yerleştirir, düzenini sağlar.
- Müşterilerinin içki siparişlerini alır,
- İsteğe göre içkiyi hazırlar ve servisini yapar,
- Barda ki içki stoklarını ve diğer malzemeleri kontrol eder ve eksiklerin tamamlanması için gerekeni yapar,
- Satılan içkilerin parasını alır ve çalışma süresinin sonunda hesabı ilgililere teslim eder,
- Çalıştığı mekanın temizliğinden ve düzeninden sorumludur.

KULLANILAN ALET
VE MALZEMELER


- Kokteyl karıştırma bardağı,
- Kokteyl karıştırma kaşığı,çubuğu
- Süzgeçler,
- Mikser - karıştırıcı,
- Buz çekici,
- Buz kırma makinesi,
- Meyve presi,
- Şampanya kovaları,
- Damlalık, ölçek,
- Mantar çıkarıcı vb.,
- Çeşitli içkilere uygun bardaklar,
- Kuruyemişler, çerezler ve içecekler.

B- MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER


Barmen-barmaid olmak isteyenlerin;
- Bedence sağlıklı, dayanıklı,
- Ellerini çabuk ve ustalıkla kullanabilen,
- Başkaları ile iyi iletişim kurabilen,
- Güler yüzlü, nazik, sabırlı, sır tutabilen
- Kendisini ve çevresini temiz ve düzenli tutmaya özen gösteren,
kimseler olmaları gerekir.
Sağlıklı iletişim kurabilen ve esprili olmak,yabancı dil bilmek başarıyı artırıcı özelliklerdir.

C- ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI


Barmen/Barmaid kapalı ortamlarda ve ayakta görev yapar. Gece geç saatlere kadar çalışması gerekir, görevi sırasında müşterilerle oldukça yoğun etkileşim halindedir. Barmenlik yeni insanlar tanıma olanağı sağlayan bir meslektir.

D- MESLEK EĞİTİMİ
MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER


Ülkemizde Barmen/Barmaid olabilmek kişinin tamemen özel ilgisi doğrultusunda gelişmektedir.
Milli Eğitim Bakanlığına bağlı örgün ve yaygın mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarında yiyecek içecek hizmetleri alanı barmen dalında eğitim verilmektedir.


Üniversitelerin Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokullarında, Meslek Yüksekokullarının Turizm ve Otel İşletmeciliği bölümlerinde Bar hizmetleri konusunda dersler verilmektedir. Ayrıca; Turizm Bakanlığına bağlı Turizm Merkezlerinde açılan kurslarda, Türkiye Barmenler Derneğince düzenlenen kurslarda, özel kuruluşlarda, çeşitli kurum ve kuruluşların çeşitli dönemlerde açmış olduğu kurslarla da (Türkiye İş Kurumu vb.) bu mesleğin eğitimi verilmektedir.

ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI
OLUNMASI GEREKEN DERSLER


-
MESLEK EĞİTİMİNE
GİRİŞ KOŞULLARI


Anadolu otelcilik ve turizm meslek liselerine ve Anadolu meslek liselerine ilköğretim 8. sınıftan sonra yapılan Orta Öğretim Kurumları Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavlarında ilgili başarılı olmak,
Anadolu ve Otelcilik Turizm Meslek Lisesi, Anadolu Kız Meslek Liselerine İlköğretim 8.snıftan sonra yapılan OKS (Orta Öğretim Kurumları Sınavı) de ilgili okulu ve bölümü tercih ederek kazanmış olmaları gerekir.
Kız Meslek Liselerinin Ağırlama ve Gıda Tekno9loji alanında ise ilköğretim mezunu olmak,
Turizm ve Otelcilik Yüksekokullarında ve Meslek Yüksekokullarının Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik İşletmeciliği bölümlerinde lise ve dengi okul mezunu olmak ve ÖSS sınavında ilgili bölümü tercih ederek yeterli Eşit Ağırlıklı (EA) puanı almak gerekir.

Turizm meslek kurslarına girmek için zaman zaman açılan sınavlarda başarılı olmak gerekir. İşgücü yetiştirme kurslarına katılabilmek için 15 yaşını bitirmiş olmak pratik kız sanat okulu ve olgunlaşma enstitülerine girebilmek için ise ilköğretim okulu mezunu yeterlidir.

D- MESLEK EĞİTİMİ
EĞİTİMİN SÜRESİ
VE İÇERİĞİ


Meslek Yüksekokullarında 2 yıldır. Milli Eğitim Bakanlığınca verilecek eğitimin süresi örgün eğitimde 4 yıl, yaygın eğitimde ise kursun öğretim programına göre kursu açan kurumlarca belirlenir.

- Meslek liselerinde mesleğin eğitim süresi 4 yıldır. 9.sınıfın (lise 1) dersleri genel liseler ve meslek liselerinde ortaktır. 9.sınıfın sonunda öğrenci alanını belirler. 9 ve 10. sınıflarda ortak dersler ile alan ortak dersleri, 11 ve 12. sınıflarda ise dallara özel derslerin öncelikli olarak okutulmaktadır. Alanda yer alan tüm dallara yönelik ortak yeterlikleri kazandıran dersler ağırlıklı olarak 10 ve 11. sınıfta verilmektedir. 12. sınıfta diplomaya götüren dala ait yeterlikleri içeren dersler yer almaktadır. 10. sınıfın sonunda, bölgesel ve sektörel ihtiyaçlar, okulun donanımı, öğretmen ve fizikî kapasitesi ile öğrencilerin mesleki yeterlikleri de dikkate alınarak dal seçimi yapılır.

EĞİTİMİN SÜRESİ
VE İÇERİĞİ


Ortak dersler
Dil ve Anlatım, Türk Edebiyatı, Din Kültürü ve Ahlak bilgisi, Tarih, TC İnkilap tarihi ve Atatürkçülük, Coğrafya, Matematik, Fizik, Kimya, Biyoloji, Sağlık Bilgisi, Felsefe, Yabancı Dil, Beden Eğitimi, Milli Güvenlik Bilgisi, Trafik ve İlkyardım, Tanıtım ve Yönlendirme.

Alan ortak dersleri
Bilgi ve İletişim Teknolojisi, Matematik, Geometri, Analitik Geometri, Fizik, Kimya, Biyoloji, Mesleki Gelişim, Servis Hazırlıkları, Temel Yiyecek Üretimi, Yabancı Dil.

Dal dersleri
İşletmelerde beceri eğitimi, Mutfak uygulamaları, Türk Mutfağı Yemekleri, Açık Büfe, Pasta Yapım Teknikleri, Tatlı Yapım Teknikleri, Pasta Süsleme Teknikleri, Yiyecek Servisi, Konuk Masasında Servis, Yemek Gruplarının Servisi, Konuk İlişkileri, Kokteyller ve Servisi, Alkolsüz İçeceklerin Servisi, Alkollü İçeceklerin Servisi, Ulaşım Sektörü, Fuar/Kongre Hostesliği, Otobüs/Tren Hostesliği, Uçuş Teorisi, Havayolu Hostesliği, Yolcularla İletişim. Uçakta Temel İlkyardım, Mesleki Yabancı Dil, 2. Yabancı Dil.

D- MESLEK EĞİTİMİ
EĞİTİMİN SÜRESİ
VE İÇERİĞİ


- Turizm eğitim merkezlerinde süre ise 7 ay, özel turizm kurslarında ve işgücü yetiştirme kurslarında ise 3-6 aydır. Pratik kız sanat okullarında ve kız teknik öğretim olgunlaştırma enstitülerinde kurs süreleri talebe göre değişmektedir.
Kurs süresince; görgü kuralları ve genel kültür, barın servise hazırlanması, temizlik ve bakım, bar personelinde olması gereken özellikler, içeceklerin gruplandırılması ve servisleri, ürün bilgisi, satış teknikleri, stok kontrol hakkında bilgi ve beceriler kazandırılır. Ayrıca mesleki İngilizce öğretilir.

EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE - DİPLOMA VE UNVAN


Anadolu meslek lisesi ve kız meslek liselerini Anadolu otelcilik ve turizm meslek liselerini bitirenlere "Meslek Lisesi Diploması" ve teknisyen unvanı, Turizm eğitim merkezleri, işgücü yetiştirme kursları ve özel kursları bitirenlere "Kurs Belgesi" ve "Barmen"unvanı verilir. Pratik kız sanat okulları ve kız teknik öğretim olgunlaşma enstitülerini bitirenlere “Kurs bitirme belgesi” verilir.

E- ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI

Barmenler çeşitli otellerde, eğlence yerlerinde, restoranlarda ve cafe-barlarda görev yaparlar. Bu meslekte kadınların barmaid olarak çalışmaları oldukça yeni bir durumdur. Barmenlik eğitimi gören bir kimsenin iş bulma şansı yüksektir.


F- EĞİTİM SÜRESİNCE
VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ

EĞİTİM SÜRESİNCE


- Anadolu meslek lisesi ve kız meslek lisesi ile Anadolu otelcilik ve turizm meslek liselerindeki eğitim süresince 3308 Sayılı Çıraklık ve Meslek eğitimi kanununa göre beceri eğitimi gören her öğrenciye asgari ücretin % 60'nı aşmamak üzere, işveren tarafından bir ücret ödenmektedir. Parasız yatılı sınavını kazananların eğitim masrafları devletçe karşılanır.
- Turizm eğitim merkezlerinde eğitim parasızdır ve öğrencilere ücretsiz öğle yemeği verilmektedir. Bazı eğitim merkezleri yatılıdır. Bu durumda öğrenciye ücretsiz olarak hem yatak hem üç öğün yemek sağlanmaktadır.
- Özel turizm kursları ücretli olup, her hangi bir şekilde para yardımı yapılmamaktadır.
- Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğünün açtığı İşgücü Yetiştirme Kursları parasızdır ve kursiyerlere cep harçlığı verilmektedir.

EĞİTİM SONRASI

- Kazanç çalışılan işyerinin bulunduğu yere, büyüklüğüne ve kişinin işteki başarısına göre değişmekte olup, başlangıç ücret asgari ücretin biraz üstündedir.

G- MESLEKTE İLERLEME

Barmenlik mesleğinde yükselme ve ilerleme tecrübe ile gerçekleşmektedir. Genç yaşta mesleğe başlayan bir kişi, komilikten, bar garsonluğuna geçmekte, daha sonra asistan barmen ve barmen olmakta en sonunda ise çok başarılı bir barmen şef barmenliğe kadar yükselmektedir.

BENZER MESLEKLER

- Garson.

H- EK BİLGİLER

-

I- YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI

- Meslek elemanları.
- İnternet
- Türkiye Barmenler Derneği,
- Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar
- Mesleki ve Teknik Eğitim Alanları Tanıtım Modülü - 2006

İ- DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER

- İlgili Eğitim Kurumları,
- Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Ankara Meslek Danışma Merkezi,
- Bünyesinde Meslek Danışma Merkezi bulunan Türkiye İş Kurumu il ve şube Müdürlükleri.
- Milli Eğitim Bakanlığı Projeler Koordinasyon Kurulu Başkanlığı içerisinde yer alan MEGEP İş Piyasası Grubu

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder