Sayfalar

29 Haziran 2013 Cumartesi

ÇOCUK GELİŞİMİ ÖĞRETMENİ


TANIM

Çalıştığı eğitim kurum ya da kuruluşunda öğrencilere ya da yetişkinlere çocuk eğitimi ile ilgili eğitim veren kişidir.

A- GÖREVLER

Çocuk gelişimi ile ilgili hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların, hangi yaş düzeylerindeki öğrenci gruplarına kazandırılacağı, MEB tarafından onaylanan öğretim programları ve ilgili mevzuatta belirtilmiştir.
Çocuk gelişimi öğretmeni, bu program çerçevesinde,
- Eğitim vereceği grubun düzeyine uygun bir çalışma planı yapar,
- Sorumlu olduğu atölye, laboratuar, işlik vb. yerleri sürekli olarak eğitime hazır
durumda bulundurur. (Gerektiğinde kullanılan alet ve makinelerin bakımlarını
ve basit onarımlarını yapar.)
- Kendisine ayrılan ders saatlerinde planını uygulayarak öğrencilere alanı ile
ilgili bilgi ve beceri kazandırır,
- Öğrencilerin başarılarını değerlendirir,
- Eğitici kol çalışmalarında görev alarak öğrencilerin yeteneklerini geliştirici
etkinlikler düzenler,
- Öğrencilerin gelişimlerini izler, sorunlarının çözümüne yardımcı olur,
- Alanı ile ilgili gelişmeleri izler, bunların öğretim programlarına yansıtılması
için ilgililere önerilerde bulunur,
- Nöbetçi olduğu günlerde, okulun düzen ve disiplinini sağlamak üzere görev
yapar,
- Sınıf öğretmeni olarak, öğrencilerin alan ve ders seçmelerine yardımcı olur,
yönetimle ilişkilerini sağlamaya çalışır.

KULLANILAN ALET, MALZEME
VE EĞİTİM MATERYALLERİ


- Yıllık müfredat programı, günlük çalışma planları, not defteri, yoklama
defteri,
- Ders kitapları, yardımcı kitaplar, iş ve işlem yaprakları, bilgi yaprakları,
meslek alanı ile ilgili çeşitli teknik yayınlar,
- Eğitim araçları (projeksiyon, tepegöz, video, TV, video bantları, saydam,
bilgisayar, bilgisayar yazılımları CD vb.),
- Okul öncesi eğitim kurumlarında kullanılan oyuncak ve eğitici araçlar.

B- MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER

Çocuk gelişimi öğretmeninin hem alanı ile hem de öğretmenlik mesleği ile ilgili niteliklere sahip olması gerekir.
Çocuk gelişimi öğretmeni olmak isteyenlerin;
- Üst düzeyde genel akademik yeteneğe sahip,
- Gelişim psikolojisine ilgili ve bu alanda başarılı,
- Çocukları seven, onlarla beraber olmaktan sıkılmayan,
- Çocukların duygularını anlayabilen,
- Çocuklar üzerinde gerekli disiplini sağlayabilen,
- Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,
- İyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen,
- Dikkatli, işine özen gösteren,
- İnsanlarla iyi iletişim kurabilen,
- Sevecen, hoşgörülü, sabırlı,
- Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini anlayabilen,
- Kendini geliştirmeye istekli, coşkulu,
- Girişimci, yaratıcı
kimseler olmaları gerekir.

C- ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI

Çocuk gelişimi öğretmeni, sınıfta görev yapar, görevini genellikle ayakta yürütür. Çalışma ortamı genellikle gürültülü ve temizdir.

D- MESLEK EĞİTİMİ

MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER


Mesleğin eğitimi üniversitelere bağlı fakültelerin “Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Öğretmenliği”, “Okul Öncesi Öğretmenliği”, “Anaokulu Öğretmenliği” ve daha önceki yıllarda mezun veren “Çocuk Gelişimi ve Okul Öncesi Eğitimi Öğretmenliği” bölümlerinde verilmektedir

Ayrıca, Çocuk Gelişimi ve Eğitimi bölümü mezunu (4 yıllık) kişilerde öğretmenlik meslek bilgisi kazandıran ek bir eğitim (Tezsiz Yüksek Lisans veya pedagojik formasyon gibi) almaları halinde çocuk gelişimi öğretmeni olarak atanabilirler.

ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI
OLUNMASI GEREKEN DERSLER


- Türkçe,
- Psikoloji.

MESLEK EĞİTİMİNE
GİRİŞ KOŞULLARI


Meslek eğitimine başlayabilmek için
- Lise veya dengi okul mezunu olmak,
- Öğrenci Seçme Sınavı’nda (ÖSS) “Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Öğretmenliği”, “Anaokulu Öğretmenliği” lisans programları için yeterli Sözel (SÖZ) puanı, “Okul Öncesi Öğretmenliği”, “Çocuk Gelişimi ve Eğitimi” lisans programı için de yeterli Eşit Ağırlık (EA) puanı almak,
- Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tercih bildirim Formunda Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Öğretmenliği, Okul Öncesi Öğretmenliği, Anaokulu Öğretmenliği ve Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Öğretmenliği lisans programları ile ilgili en az bir yüksek öğretim programını tercih etmek gerekmektedir.
- Anadolu Öğretmen Liselerinin ve Öğretmen Liselerinin Sosyal Bilimler, Edebiyat, Sosyal Bilimler ve Edebiyat, Dil ve Edebiyat, Genel Kültür, Sınıf Öğretmenliği Alan/Kol/Bölümleri ile Öğretmen Okulu ve Köy Enstitüsü mezunları ile Meslek Liselerinin Çocuk Gelişimi ve Eğitimi, Çocuk Gelişimi, Çocuk Gelişimi ve Bakımı bölümlerinden mezun olanlar ÖSYM tarafından yapılan Öğrenci Seçme Sınavını (ÖSS) kazanıp, Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Öğretmenliği lisans programını tercih etmeleri durumunda ek puan almaları nedeniyle diğer bölümlerden mezun olanlara göre öncelikle yerleştirilmektedirler.
- Ayrıca Çocuk Gelişimi ve Eğitimi ön lisans programını başarı ile bitirenler, ÖSYM tarafından açılan Dikey Geçiş Sınavında (DGS) başarılı oldukları takdirde, Anaokulu Öğretmenliği, Okul Öncesi Öğretmenliği, “Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Öğretmenliği” lisans programına dikey geçiş yapabilirler.

EĞİTİMİN SÜRESİ
VE İÇERİĞİ


Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır.
Eğitim süresince;
- Çocuk gelişimi psikolojisini, anatomisini ve biyolojisini öğrenir.
- Plan yapmak ve uygulamak için gerekli bilgileri öğrenir.
- Müzik, drama, oyun kollarında bilgi sahibi olur.
- Özürlü çocukların özellikleri ve entegre eğitimi konusunda bilgi edinir.
- İnsan ilişkileri ve psikolojisi konusunda dersler alır.
- Kuram yönetimine ilişkin dersler alır.
- Çocuk sağlığı, ilkyardım vb. sağlıkla ilgili dersler alır.

EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA VE UNVAN


Mesleğin eğitimini başarı ile tamamlayanlara alanı belirten "Lisans Diploması" ve "Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Öğretmeni'' unvanı verilir.

E- ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI

Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Anadolu kız meslek ve kız meslek liseleri, ilköğretim okulları ile resmi ve özel kurumların kreş, yuva, anaokulu, anasınıfı, çocuk kulübü gibi okul öncesi eğitim kurumlarında öğretmen olarak,

Çocuk yayınlarının hazırlanmasında, oyuncak tasarımı gibi alanlarda uzman olarak çalışabilirler.

Hızla gelişen bir alandır. Kadının çalışma hayatına atılması ve okul öncesi eğitimin öneminin giderek daha da anlaşılması kreş, anaokulu gibi kurumlara talebi arttırmaktadır. Bu kurumlarda görev alacak nitelikli ve iyi yetişmiş eleman ihtiyacı da gün geçtikçe önem kazanmaktadır.

Kendi işlerini kurabilirler.

F- EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ

EĞİTİM SÜRESİNCE


Bu meslekte mesleki eğitim süresince kazanç olanağı yoktur. Ancak, öğrenciler eğitimleri süresince Kredi ve Yurtlar Kurumunca verilen öğrenci kredisinden, Milli Eğitim Bakanlığı ve diğer kamu kurum ve kuruluşlarının sağladığı burs olanaklarından yararlanabilirler.

EĞİTİM SONRASI

Yeni göreve başlayan öğretmenler 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa göre 9. derecenin 1. kademesinden aylıkla Milli Eğitim Bakanlığına bağlı lise ve dengi okullarda çalışırlar. Asgari ücretin 2 katı civarında ücret almaktadırlar. Bu ücret kıdeme ve yıllık belirlenen katsayı artışlarına göre belli aralarla değişmektedir. Ayrıca, ek ders ücretleri de bulunmaktadır.

Ayrıca, her yıl tüm öğretmenlere okullar açılmadan önce eğitim-öğretim tazminatı adı altında bir ödeme yapılmaktadır.

Özel eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenler ise, okul yönetimi ile yaptıkları anlaşmalara göre değişik miktarlarda ücret alabilmektedirler.

G- MESLEKTE İLERLEME

Çocuk gelişimi öğretmeni olarak göreve başlayanlar ileriki aşamada kendi branşlarında uzmanlaşabilmektedirler.
Lisans eğitiminden sonra yüksek lisans, doktora yapabilir, araştırma görevlisi olabilir ve akademik kariyer yapabilirler.
Kendilerine ait anaokulu, gündüz evi ve kreş açabilirler.
Kamu kurumlarına bağlı kreşlerde ve özel anaokullarında idareci olabilirler.

BENZER MESLEKLER

- Sınıf öğretmeni,
- Okul öncesi Öğretmeni,
- Özel eğitim öğretmeni,
- Pedagogluk,
- Çocuk gelişimi ve bakım uzmanı,
- Sosyal çalışmacılık (çocuk ıslahevlerinde).

I- YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI

- Meslek Elemanları,
- Çeşitli Üniversitelerin Katalogları,
- ÖSYS (Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi) Yüksek Öğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu –2005
- Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Eğitim kurumlarına öğretmen olarak atanacakların atamalarına esas olan alanlar ile mezun oldukları yüksek öğretim programları ve aylık karşılığı okutacakları derslere ilişkin esaslar ile değişiklik yapılmasına dair esaslar (31.3.2003 gün ve 4 sayılı kararla değişik 1.6.2000 gün ve 340 sayılı karar).
- ÖSYM Üniversiteler,Yükseköğretim Programları ve Meslekler Rehberi –2000,
- Meslek Yüksek okulları ve Açık Öğretim Ön Lisans Programları mezunlarının Lisans Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavı 2005 Klavuzu,
- Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) Üyesi Kuruluşlar.

İ- DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER

- İlgili Eğitim Kurumları,
- MEB Personel Genel Müdürlüğü,
- Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Ankara Meslek Danışma Merkezi,
- Bünyesinde Meslek Danışma Merkezi bulunan Türkiye İş Kurumu İl ve Şube Müdürlükleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder