Sayfalar

29 Haziran 2013 Cumartesi

DERİ AKSESUARLARI TEKNİSYENİ


TANIM 

İşlenmiş deriden modaya uygun deri çanta, kemer, cüzdan v.b. aksesuar tasarlayıp üretmek üzere çalışan kişidir.
A- GÖREVLER

- Üretimde kullanılacak deri çeşitlerine göre kalite ayrımını yapar,
- Üretimi yapılacak deri aksesuarın tasarımını yapar,
- Değişik yaş ve cinsiyetten kişiler için modeller belirler, kalıbını ve şablonlarını hazırlar,
- Günün koşullarına uygun olarak ev süslemelerinde kullanılabilecek deri ürünler için modeller belirler, kalıbını ve şablonunu hazırlar.
- Üretilecek aksesuara uygun deriyi seçer.
- Deri parçalarını keser, birleştirir.
- Hazırlamış olduğu deri aksesuarlar üzerinde çeşitli malzemelerle süslemeler yapar.
- Kullandığı makinelerin bakım ve basit onarımlarını yapar.
- Üretim sırasında yapılan işin kalitesini denetler.
KULLANILAN ALET
VE MALZEMELER


- Deri dikim makineleri,
- Deri tıraşlama makinesi, sıcak desen presleme makinesi, yakma makinesi,
- Deride kullanılan el aletleri ve malzemeler(çarklı zımba, iplik, makas, deri kesim bıçağı, çelik cetvel, maket bıçağı, zımpara, boyalar, kösele v.b.)
- Kalıp kağıtları, çizim masası, çeşitli pistole ve rigalar,
- Süslemede kullanılan gereçler(boncuk, sim, düğme v.b.)
- Bilgisayar ve auto cad proğramları.
B- MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER

Deri aksesuarları teknisyeni olmak isteyenlerin;
- Uzun süre ayakta çalışmaya dayanıklı,
- Alerji ve astım rahatsızlığı olmayan,
- Kötü kokudan etkilenmeyen,
- Renk ve şekil algılama yeteneği gelişmiş,
- El ve parmak becerisine sahip, dikkatli,
- Tasarım ve çizim yeteneği gelişmiş,
- Yeniliklere ilgi duyan,
kimseler olmaları gerekir.
C- ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI

Deri aksesuarları teknisyenleri, genellikle kapalı ortamlarda çalışırlar. Çalışma ortamı kokulu ve gürültülüdür. Çoğunlukla ayakta, atölye ortamında çalışırlar. Çalışırlarken diğer çalışanlar ve müşterilerle iletişim halindedirler. Deri aksesuarlarının satıldığı işyerleri, üretim ortamlarına göre havadar ve kokusuzdur.
D- MESLEK EĞİTİMİ

MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER


Mesleğin eğitimi Anadolu kız meslek kız meslek Anadolu Kız Teknik Liseleri ve Kız Teknik liselerinin “El Sanatları ve Teknoloji” alanının “ Deri Aksesuarları” dalında verilmektedir. 

ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI
OLUNMASI GEREKEN DERSLER


- İş Teknik,
- Resim.
MESLEK EĞİTİMİNE
GİRİŞ KOŞULLARI


Kız meslek liselerinin Deri Aksesuarları dalına girebilmek için en az ilköğretim mezunu olmak ve bu okula giriş şartlarına uygun olmak gerekir.

Anadolu kız meslek liselerinin deri aksesuarları dalına girebilmek için ise, ilköğretim okulu mezunu olmak ve Milli Eğitim Bakanlığı tarafından merkezi sınavla yapılan Orta Öğretim Kurumları Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavı’nı kazanmak gerekir.
EĞİTİMİN SÜRESİ
VE İÇERİĞİ


Mesleğin eğitimin süresi 4 yıldır. Eğitim süresince öğrencilere; Deri Temel Teknikleri, Tasarım Yapma, Model Hazırlama, Model Üretme, Model Pratik Çalışma, Kalıp Çıkarma, Deriyi Kesme, Makine Kullanabilme, Ürün Süsleme gibi dersler verilir.Öğrenciler, 10. ve 11. sınıflarda teorik eğitimlerini haftada iki gün okulda, pratik eğitimlerini haftada üç gün işletmelerde yapmaktadır.
Ayrıca 9. sınıfta genel kültür derslerinin yanında tanıtım ve yönlendirme dersleri de verilmektedir
EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA VE UNVAN


Eğitimi başarı ile tamamlayanlar "Meslek Lisesi Diploması” ve “Teknisyen" unvanını alırlar.
E- ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI

Deri aksesuarları teknisyenleri deri üreten özel sektöre ait atölye ve fabrikalarda çalışabilecekleri gibi kamu kurumlarında teknik eleman olarak çalışabilirler veya kendi iş yerlerini açabilirler. Deri ürünlerinin çok çeşitlenmesi ve bu konuda yetişmiş elemana ihtiyaç olması nedeniyle çalışma alanları oldukça geniştir. Ancak, bu meslekte iş bulabilmek yöresel farklılıklar göstermektedir. Turizm sektörünün yoğun olduğu yerlerde iş bulma şansı daha fazladır.Ayrıca ustalık belgesi almak koşuluyla kendi işyerlerini de açabilirler. 

F- EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ

EĞİTİM SÜRESİNCE 


- 3308 sayılı Çıraklık ve Mesleki Eğitim Kanunu gereği işletmelerde uygulamalı eğitim gören öğrenciler yaşlarına uygun olarak asgari ücretin %30 undan az olmamak üzere ücret alırlar.
- İşletmenin sağladığı diğer sosyal imkanlardan faydalanırlar.
- Hastalık, iş kazaları ve meslek hastalıklarına karşı sigorta edilirler.
-Mesleki eğitim sürecinde muayene ve tedavi masrafları Sosyal Sigortalar Kurumu’nca karşılanır.
EĞİTİM SONRASI

Mesleki eğitim sonrasında işe başlayanlar, asgari ücret tutarında ücret alırlar. Bu ücret, daha sonraki günlerde deneyim ve başarı durumuna göre artmaktadır.
G-MESLEKTE İLERLEME

Deri aksesuarı teknisyenleri çalıştıkları kurum ve işletmelerde ustabaşı ve şef olabilirler.

Milli Eğitim Bakanlığınca belirlenen süre kadar mesleğinde çalışmış ya da en az beş yıl kalfa olarak çalıştığını belgelemek şartıyla ustalık sınavına doğrudan katılarak, başarı göstermeleri durumunda ustalık belgesi alırlar. Ustalık belgesini alanlar kendi işyerlerini açabilirler.

Ustalık belgesine sahip olanlar mesleki eğitim merkezlerinde düzenlenen İş Pedagojisi kursuna katılıp başarılı olmaları durumunda Usta Öğreticilik belgesine sahip olurlar.

Meslek liselerinin “El Sanatları” alanından mezun olanlar istedikleri takdirde, El Sanatları, Geleneksel El Sanatları, Halıcılık ve Desinatörlüğü, Halı ve Kilim, Halıcılık, Kuyumculuk ve Takı Tasarımı, Takı Tasarımı ve Süs Taşları İşletmeciliği, Uygulamalı Takı Teknolojisi önlisans programlarına sınavsız geçiş için başvurabilirler.

Ayrıca Meslek liselerinin “El Sanatları” alanından mezun olanlar ÖSYM tarafından yapılan ÖSS’na girip başarılı olmaları ve Çiçek, Örgü, Dokuma Öğretmenliği, Dekoratif Sanatlar Öğretmenliği, Nakış Öğretmenliği, Tekstil Dokuma ve Örgü Öğretmenliği lisans programlarını tercih etmeleri durumunda ek puan almaları nedeniyle diğer bölümlerden mezun olanlara göre öncelikle yerleştirilebilmektedirler.
BENZER MESLEKLER 

- Deri Teknisyeni,
- Deri KonfeksiyonTeknisyeni,
H- EK BİLGİLER

İŞ GÜVENLİĞİ VE
İŞÇİ SAĞLIĞI


Üretim aşamasında el ve parmakların makineye kaptırılması gibi tehlikelere karşı gerekli önlemler alınmalı ve dikkatli olunmalıdır.

Ayakta durmaya engel rahatsızlığı olanlarla, alerji ve astım rahatsızlığı olanların bu mesleği yapması güçtür.
I- YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI

- Meslek elemanları,
- ÖSYM 2005 Öğrenci Seçme Sınavı Kılavuzu.
- ÖSYS Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi Kılavuzu 2006,
- MEB “Geçmişten Günümüze Kız Teknik Öğretim Genel Müdürlüğü”, Ankara 2006
- Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar.
İ- DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER

- İlgili eğitim kurumları,
- Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Ankara Meslek Danışma Merkezi,
- Bünyesinde Meslek Danışma Merkezi bulunan Türkiye İş Kurumu il ve şube Müdürlükleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder