Sayfalar

29 Haziran 2013 Cumartesi

DERİ KONFEKSİYON TEKNİSYENİ



TANIM

Teknolojik gelişmelere ve modaya uygun olarak, deri giysilerin (manto, ceket, etek vb.) modellerini geliştiren, kalıplarını hazırlayan, üretimin diğer aşamalarını düzenleyen ve denetleyen kişidir.
A- GÖREVLER

- Üretilecek giysiye uygun derinin seçimini yapar,
- Değişik yaş ve cinsiyetten kişiler için deri giysi kalıbını hazırlar,
- Deri parçalarını keser ve birleştirir,
- Üretim sırasında yapılan işin kalitesini denetler.

KULLANILAN ALET
VE MALZEMELER


- Bilgisayar ve ilgili yazılım programları,
- Deri dikim makineleri,
- Deri spesial makineleri,
- Deri, iplik, düğme, astar, tela vb.
B- MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER

Deri konfeksiyon teknisyeni olmak isteyenlerin;
- El ve parmak becerisine sahip,
- Renk ve şekil algılama yeteneği gelişmiş,
- Yeniliklere ilgi duyan,
- Kesmeyi, çizmeyi ve şekillendirmeyi seven,
- Şekil ilişkilerini görebilen,
- Yaratıcı
kimseler olmaları gerekir.
C- ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI

Deri konfeksiyon teknisyenleri, genellikle kapalı ortamlarda çalışırlar. Ortam kokulu ve gürültülüdür. Çalışırken yöneticilerle, işçilerle ve meslektaşlarıyla iletişim halindedirler.
D- MESLEK EĞİTİMİ

MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER


Mesleğin eğitimi;
- Anadolu Kız Meslek Liseleri, Kız Meslek Liseleri, Anadolu Kız Teknik Liseleri, Kız Teknik Liseleri ve Çok Programlı Liselerin Tekstil Konfeksiyon alanı Deri Konfeksiyon dalında, Endüstri Meslek Liselerinin "Deri Konfeksiyon" bölümünde, Kız Teknik Öğretim Olgunlaşma Enstitüsünün ise “Deri Hazır Giyim” bölümünde verilmektedir.
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI
OLUNMASI GEREKEN DERSLER


- Matematik,
- Türkçe,
- Resim.
MESLEK EĞİTİMİNE
GİRİŞ KOŞULLARI 


- Endüstri Meslek Liselerinde mesleğin eğitimini alabilmek için ilköğretim okulu mezunu olmak,
- Anadolu kız meslek liseleri “Tekstil Konfeksiyon”alanına girebilmek için ilköğretim okulu mezunu olmak ve Orta Öğrenim Kurumları Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavında başarılı olmak,
- Kız Meslek/Meslek liseleri ve çok programlı liselerin “Tekstil Konfeksiyon “alanına girebilmek için ilköğretim okulu mezunu olmak,
- Kız teknik öğretim olgunlaşma enstitülerinde öğrenim görmek için ise ilköğretim okulu mezunu olmak gerekmektedir.

EĞİTİMİN SÜRESİ
VE İÇERİĞİ


• Kız meslek/Meslek liseleri/Çok programlı liseleri, endüstri meslek liseleri ve Anadolu kız meslek/Anadolu meslek liselerinde eğitim süresi 4 yıldır.
• Kız Teknik Öğretim Olgunlaşma Enstitüsünde ise eğitim süresi 2 yıldır.
Eğitim süresince öğrencilere;
Genel kültür derslerinin yanı sıra; temel sanat eğitimi, bilgisayar, araştırma teknikleri, girişimcilik, insan ilişkileri ve iletişim, kalite kontrol, tekstil bilgisi, üretim planlaması, temel tasarım bilgisi, uygulama teknikleri, kalıp ve tasarımları, tasarım ve uygulamalar gibi meslek dersleri okutulmaktadır. Ayrıca 9.sınıfta genel kültür derslerinin yanı sıra tanıtım ve yönlendirme dersi de verilmektedir. Anadolu kız Meslek/Anadolu meslek liseleri ve kız meslek/meslek liselerinde öğrenim gören öğrenciler 11.sınıfta 3 gün işletmelerde, 2 gün okulda beceri eğitimi yaparlar.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA VE UNVAN


- Mesleki eğitimini Anadolu Kız Meslek Lisesinde tamamlayanlar "Anadolu Kız Meslek Lisesi", Meslek Lisesinde tamamlayanlar ise "Meslek Lisesi Diploması" ve "Teknisyen" unvanı alırlar. Kız Teknik Öğretim Olgunlaşma Enstitüsünü bitirenlere “Kurs Bitirme Belgesi “verilir.

E- ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI


Bu meslekte çalışma alanları oldukça geniştir. Bu alanda eğitimli insan sayısı az olduğundan bu eğitimi alanlar kolayca ve yüksek ücretle iş bulabilmektedirler. Bu meslekteki kişiler, deri konfeksiyon işletmelerinde iş bulabildikleri gibi, örme ve hazır giyim sektöründe de rahatlıkla çalışabilmektedirler. Bu meslekte kendi işini kurma olanağı da vardır.

F- EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ

EĞİTİM SÜRESİNCE


Meslek Liselerinde öğrenim gören öğrenciler son sınıfta, işletmelerde beceri eğitimi yaparlar. Bu eğitim sırasında öğrenciler asgari ücretin %30'undan az olmamak üzere ücret alırlar.
İşletmenin sağladığı diğer sosyal imkanlardan faydanırlar,
Hastalıki iş kazaları ve meslek hastalıklarına karşı sigorta edilirler,
Eğitimleri süresince muayene ve tedavi masrafları Sosyal Sigortalar Kurumu’nca karşılanır.
EĞİTİM SONRASI

Eğitimini tamamlayıp işe başlayanlar asgari ücretin 2 katı, tecrübe kazandıktan sonra işletmelerin yapısı ve kendi pozisyonlarına göre asgari ücretin 4-6 katı arasında ücret alabilmektedirler.
G- MESLEKTE İLERLEME

İşe başlayanlar belirli bir deneyimden sonra bant şefi, üretim şefi, işletmenin yapısına göre modelist, kalite kontrol, fason takibi, üretim müdürü gibi görevlere gelebilirler.

Meslek Liselerinin “Deri Konfeksiyon” dalından/ bölümünden mezun olanlar, istedikleri taktirde, Deri Konfeksiyon, Deri İşleme Teknolojisi, Dericilik, Deri Teknolojisi Kostüm Tasarım ve Tekstil ön lisans programına sınavsız geçiş için başvurabilirler. Gereken koşullara sahip oldukları takdirde yerleştirilebilirler.

Ayrıca meslek liselerinin ilgili bölümünden mezun olanlar ÖSYM tarafından yapılan Öğrenci Seçme Sınavını (ÖSS) kazanıp, yapacakları tercihlerde, Giyim Öğretmenliği, Hazır Giyim Öğretmenliği ile Giyim Endüstrisi Öğretmenliği lisans programlarını tercih etmeleri durumunda Y.ÖSS puanları hesaplanırken ek puan almaları nedeniyle diğer bölümlerden mezun olanlara göre öncelikle yerleştirilmektedir.
BENZER MESLEKLER

- Kadın Terzisi,
- Erkek Terzisi,
- Konfeksiyoncu (Hazır Giyim-Örme Hazır Giyim).
H- EK BİLGİLER

SORUMLULUK


Bu meslek mensupları üretimin her aşamasında kaliteden ve sağlıklı çalışma koşullarından sorumludur. Yanlış yapılan bir dikimden geriye dönüş olmadığından azami dikkat ve özen gösterilmelidir.
İŞ GÜVENLİĞİ

Kesme ve dikme makineleri ile çalışıldığından iş güvenliği önemli bir yer tutmaktadır.
I- YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI

- 4702 Sayılı Kanun,
- Meslek elemanları,
- 2001-2002 Öğretim Yılında Endüstriyel Teknik Öğretim Okul ve Kurumları Ankara-2001,
- ÖSYM 2005 ÖSS Sınav Kılavuzu,
- Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar.
İ- DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER

- İlgili Eğitim Kurumları,
- Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Ankara Meslek Danışma Merkezi,
- Bünyesinde Meslek Danışma Merkezi bulunan Türkiye İş Kurumu İl ve Şube Müdürlükleri

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder