Sayfalar

28 Haziran 2013 Cuma

DOKUMA TEKNİSYENİ



TANIM

Çeşitli türde (yün, pamuk, sentetik) iplikleri, tezgahlarda bağlamak suretiyle, kumaş haline getiren kişidir.

A- GÖREVLER

- Dokuma tezgahını hazırlar, iplikleri takar, ayarını yapar ve çalıştırır,
- Dokunacak kumaşın desen kartlarını hazırlar,
- Boşalan mekik içine atkı ipliği bobinleri yerleştirir veya boş mekiği, daha önceden hazırladığı yedek mekik ile değiştirir,
- Kopan iplikleri bağlar ve dokumanın hatasız olarak yürütülmesini sağlar,
- Dokunan kumaşların,istenilen uzunluğa gelip gelmediğini numaratörden kontrol eder. İstenilen uzunluğa gelen kumaşı, tezgahın çalışmasını durdurarak tezgahtan çıkartır,
- Dokuma tezgahının temizlik ve bakım işlerini yapar veya yaptırır,
- İşi bittikten sonra, bir sonraki vardiya çalışanlarına bilgi verir.

KULLANILAN ALET
VE MALZEMELER


- Bitkisel, hayvansal ve kimyasal liflerden elde edilmiş iplikler,
- Desen kağıtları,
- Dokuma tezgahı,
- Mekik.

B- MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER

Dokuma teknisyeni olmak isteyenlerin;
- El ve gözü eşgüdümle kullanabilen,
- Dikkatli,
- Renkleri ayırdedebilen,
- Ellerini ve parmaklarını ustalıkla kullanabilen,
- Makinelerle çalışmaktan hoşlanan,
- Ayakta ve eğilerek çalışabilecek kadar dayanıklı,
- Gözleri iyi görebilen
kimseler olmaları gerekir.
El ve parmakları ince olan kişiler bu meslekte daha başarılı olabilirler.

C- ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI

Dokuma teknisyenleri tekstil fabrikalarında ve dokuma atölyelerinde çalışırlar. Çalışma ortamı gürültülü ve yeterli havalandırma teşkilatı olmayan işyerleri lif tozludur. Bunun için çalışanlar önlük giyerler. İş genellikle ayakta yürütülür. Çalışma saatleri düzenlidir. Kişi bağımsız bir işyeri açarsa çalışma saatlerini kendisi düzenleyebilir. Çalışırken birinci derecede malzeme ve makinelerle ilgili olup çalışma ortamında;
- Meslektaşlarıyla,
- Boya aprecilerle,
- Müşterilerle,
- İşyerinde çalışan diğer personelle,
- Tekstil teknikeri ve mühendisleriyle,
iletişimde bulunur.

D- MESLEK EĞİTİMİ

MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER


Bu mesleğin eğitimi, kız meslek/meslek liseleri, Anadolu kız meslek ve Anadolu kız teknik ve liseleri “Tekstil” alanının Dokuma dalı, endüstri meslek lisesi, teknik ve Anadolu meslek ve Çok Programlı liselerin “Dokuma” Anadolu teknik liselerinin “Tekstil (Dokuma)” bölümlerinde, çeşitli illerde bulunan mesleki eğitim merkezlerinin "Dokumacılık" bölümlerinde verilmektedir.

MESLEK EĞİTİMİNE
GİRİŞ KOŞULLARI


Anadolu meslek liselerinde ve Anadolu teknik liselerinde öğrenim görebilmek için
- İlköğretim okulu mezunu olmak ve
- Milli Eğitim Bakanlığı tarafından merkezi sistemle yapılan Orta Öğretim Kurumları Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Öğrenci Yönlendirme ve yerleştirme Sınavı sonucunda başarılı olmak,
Meslek liselerinde öğrenim görebilmek için;
- İlköğretim okulu mezunu olmak,

Teknik liselerde öğrenim görebilmek için;
- Teknik liseye kayıt şartlarını taşımak gereklidir.

Çıraklık eğitimi için ise,
- En az ilköğretim okul mezunu olmak,
- 14 yaşını doldurmuş olmak,
- Bünyesi ve sağlık durumu gireceği mesleğin gerektirdiği işleri yapmaya uygun olmak,
- Eğitim görmek istediği meslekte bir işyeri sahibi ile çıraklık sözleşmesi imzalamak gerekli dir.

EĞİTİMİN SÜRESİ
VE İÇERİĞİ


- Eğitim süresi, kız meslek ve endüstri meslek liselerinde 4 yıl, Anadolu meslek liselerinde 4 yıl, Anadolu teknik liselerinde ise 4 yıldır. Bu okullarda öğrenim görenler eğitimleri esnasında 3308 Sayılı Yasaya göre 3 gün işletmelerde 2 gün okulda eğitim görürler.
- Mesleki eğitim merkezlerinde süre 3 yıldır. Haftanın bir günü teorik eğitime katılan çırak adayları genel kültür derslerinin yanı sıra Tekstil Bilgisi, Örgü Bilgisi, Dokuma Teknolojisi, Bilgisayar gibi meslek dersleri alırlar. Bu derslerin içeriğine ilişkin ayrıntılı bilgi H- EK BİLGİLER bölümünde verilmektedir.
- Meslek liselerinde genel kültür derslerinin yanı sıra Tekstil Teknolojisi, Tekstil Kimyası ve Uygulaması, Mesleki Resim, Örgü Bilgisi, Dokuma Teknolojisi, Bilgisayar, Teknik Resim, Makine Bilgisi, Kalite ve Üretim Teknolojisi, Atölye Teknolojisi ve Laboratuarı, Girişimcilik ve İşletme Bilgisi dersleri verilmektedir.

EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA VE UNVAN


- Meslek eğitimini meslek lisesinde tamamlayanlar bitirdikleri okul türüne göre meslek lisesi diploması ve "Teknisyen" unvanı alırlar.
- Çıraklık eğitimini tamamlayarak yapılan sınavda başarılı olanlar "Kalfalık Belgesi" ve unvanını alırlar.

E- ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI

- Dokuma fabrika ve atölyelerinde çalışabilirler.
- Bu meslekte iş bulma olanakları: İzmir, İstanbul, Bursa, Uşak, Bilecik, Adana, Gaziantep, Kahramanmaraş, Denizli ve Kayseri İllerinde oldukça fazladır.
- Özelleştirme nedeni ile kamu kurumlarında bu meslek elemanlarının iş bulma olanağı kalmamıştır. Ancak ülkemizde oldukça gelişmiş olan tekstil sanayiinde meslek elemanlarına ihtiyaç duyulmaktadır.

F- EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ

EĞİTİM SÜRESİNCE


İşletmede meslek eğitimi sırasında meslek lisesi öğrencileri ile aday çırak ve çırak öğrencilere, yaşlarına uygun asgari ücretin %30'undan az olmamak üzere, işverenlerce ücret ödenmektedir.
İşletmenin sağladığı diğer sosyal imkanlardan faydanırlar,
Hastalık iş kazaları ve meslek hastalıklarına karşı sigorta edilirler,
Eğitimleri süresince muayene ve tedavi masrafları Sosyal Sigortalar Kurumu’nca karşılanır.

EĞİTİM SONRASI

Meslek eğitimi bittikten sonra, ortalama aylık kazanç yaklaşık olarak asgari ücretin 2-3 katıdır.

G- MESLEKTE İLERLEME

Meslek liselerinin Tekstil Dokuma ve Dokuma bölümlerinden mezun olanlar, istedikleri taktirde Halı ve Kilim, Halıcılık Moda ve Tekstil Tasarımı,Tekstil ve ön lisans programına sınavsız geçiş için başvurabilirler. Gereken koşullara sahip oldukları takdirde yerleştirilebilirler.

- Ayrıca meslek liselerinin bu bölümlerinden mezun olanlar ÖSYM tarafından yapılan ÖSS kazanıp, “Tekstil Öğretmenliği” ile “Tekstil Dokuma ve Örgü Öğretmenliği” lisans programını tercih etmeleri durumunda ek puan almaları nedeniyle diğer bölümlerden mezun olanlara göre öncelikle yerleştirilmektedir.
- Mesleki eğitim merkezlerinde kalfalık belgesini alanlar, Milli Eğitim Bakanlığı’ nın mesleklerin özelliklerine göre belirlediği sürelerde ustalık eğitimi kurslarına devam edip, başarılı olmaları durumunda ustalık belgesini alırlar.
- Ayrıca, en az üç yıl süreli mesleki ve teknik orta öğretim kurumlarından diploma almış veya çıraklık eğitimini başarı ile bitirmiş ve Milli Eğitim Bakanlığınca belirlenen süre kadar mesleğinde çalışmış ya da en az beş yıl kalfa olarak çalıştığını belgelemek şartı ile ustalık sınavına doğrudan katılarak, başarı göstermeleri durumunda ustalık belgesini alırlar. Ustalık belgesi ile kendi işyerlerini açabilirler. Kendi işyerini kuranlar girişimci olarak da ilerleme kaydedebilirler.
- Ustalık belgesine sahip olanlar Ayrıca, işyerinde aday çırak, çırak, kalfa ve öğrencilerin iş yerinde çalıştırması için de mesleki eğitim merkezlerinde düzenlenen İş Pedagojisi kursuna katılıp, başarılı olmaları durumda Usta Öğreticilik belgesine sahip olurlar.

BENZER MESLEKLER

- Tekstil desencisi,
- Örücü,
- Tekstil terbiyecisi (boya-baskı-apre-kaplama).

H- EK BİLGİLER

Çıraklık eğitiminde;
Tekstil Bilgisi dersi teorik eğitim programında, eğitimin;
- 1. Yılında: Tekstil, Tekstil Lifleri, Tekstil İplikleri, Kumaş, Renk, Tekstil Terbiye,
- 2. Yılında: Kumaş Analizi, Ana Örgülü Kumaşların Analizi, Kumaş Ağırlık Hapları, Kumaş Tasarımı,
- 3. Yılında: Havlu Örgülü Kumaşların Analizi, Havlu Örgülü Kumaşların Ağırlık Hesapları, Havlu Örgülü Kumaşların Tasarımı,
Örgü Bilgisi Dersi Teorik Öğretim Programının:
- 1. Yılında: Örgü, Bozayağı Örgüsü, Diene Örgüsü, Saten Örgüsü, Örgülerde Tahar ve Planları, Örgülerde Armür ve Planları,
- 2. Yılında: Renkli İpliklerin Örgülere Etkisi, Birleştirilmiş Örgüler, Kuvvetlendirilmiş Örgüler, Çift Katlı Kumaş Örgüler, Pike Örgüler,
- 3. Yılında: Havlu Örgüler, Ajur Örgüler,
Dokuma Teknolojisi Dersi Teorik Öğretim Programının:
- 1. Yılında: Dokuma Düğümleri, El Dokumacılığı, İş Güvenliği, Bobin Makineleri, Katlama ve Büküm, Çözgü Makineleri, Haşıl, Atkı,
- 2. Yılında: Makine Bakımı, Dokuma, Dokuma Makinesinde Atkı Atma, Ağızlık Açma Sistemleri,
- 3. Yılında: Mekikli Dokuma Makineleri, Mekiksiz Dokuma Makineleri konularını öğrenirler,
Dokumacılık Meslek Dalı Pratik Eğitim Programı:
- 1. Yılında: Dokuma Düğümleri, İş Güvenliği, Dokuma Hazırlık,
- 2. Yılında: Makine Bakımı, Dokuma,
- 3. Yılında: Mekikli Dokuma Makineleri, Mekiksiz Dokuma Makineleri, Armürle Ağızlık Açma Sistemi, Jakarlı Ağızlık Açma Sistemleri, Dokuma Makinelerinde Atkı Atma (vuruş) Sistemi, Dokuma Makinelerinde Atkı Taşıyıcılar, Dokuma Makinelerinde Kara (vuruş) Hareketleri konularını öğrenirler.

I- YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI

- 4702 Sayılı Kanun,
- Meslek elemanları,
- 2004-20025Öğretim Yılında Endüstriyel Teknik Öğretim Okul ve Kurumlar Ankara-2005
- Milli Eğitim Bakanlığı Çıraklık Dönemi Dokumacılık Meslek Dalı Eğitim Programı,
- Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü, "Türk Meslekler Sözlüğü", Yayın No: 173, Ankara 1983,
- ÖSYM 2006 ÖSS Sınav Kılavuzu,
- Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar.

İ- DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER

- İlgili eğitim kurumları,
- Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Ankara Meslek Danışma Merkezi,
- Bünyesinde Meslek Danışma Merkezi bulunan Türkiye İş Kurumu il ve şube müdürlükleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder