Sayfalar

13 Haziran 2013 Perşembe

TÜRKÇE ÖĞRETMENİ

TANIM

Çalıştığı eğitim kurumunda, öğrencilere, Türkçe ile ilgili eğitim veren kişidir.
 

A- GÖREVLER
 

Türkçe konusu ile ilgili hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların, hangi yaş düzeylerindeki öğrenci gruplarına, hangi yöntemlerle kazandırılacağı MEB tarafından onaylanan öğretim programları ve ilgili mevzuatta belirtilmiştir. 

Türkçe öğretmeni, bu program çerçevesinde,
- Eğitim vereceği grubun düzeyine uygun bir çalışma planı hazırlar,
- Kendisine ayrılan ders saatlerinde bu planı uygulayarak öğrencilere alanı ile ilgili bilgi ve beceri kazandırır,
- Öğrencilerin başarılarını değerlendirir, başarıyı artırıcı önlemler alır,
- Eğitici kol çalışmalarında görev alarak öğrencilerin yeteneklerini geliştirici etkinlikler düzenler,
- Öğrencilerin gelişimlerini izler, sorunlarının çözümüne yardımcı olur,
- Alanı ile ilgili gelişmeleri izler, bunların öğretim programlarına yansıtılması için ilgililere önerilerde bulunur,
- Nöbetçi olduğu günlerde, okulun düzen ve disiplinini sağlamak üzere görev yapar,
- Sınıf öğretmeni olarak, öğrencilerin alan ve ders seçmelerine yardımcı olur, yönetimle ilişkilerini sağlamaya çalışır.

KULLANILAN ALET, MALZEME
VE EĞİTİM MATERYALLERİ
 

- Yıllık müfredat programı, günlük çalışma planları, not defteri, yoklama defteri,
 
- Ders kitapları,
- Okul araç ve gereçleri,
- Ders araç ve gereçleri.
- Okul kitaplığı.

B- MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
 

Türkçe öğretmeninin hem alanıyla ilgili hem de öğretmenlik mesleği ile ilgili niteliklere sahip olması gerekir.
 
Türkçe öğretmeni olmak isteyenlerin;
- Üst düzeyde akademik yeteneğe sahip,
- Sözel yeteneği gelişmiş,
- Dil ve edebiyata ilgi duyan
- Kitap okumayı seven,
- Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,
- İyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen,
- Dikkatli, işine özen gösteren,
- Mesleğinin sorunları ile ilgilenen ve çözüm yolları bulmaya çalışan,
- İnsanlarla iyi iletişim kurabilen; sevecen, hoşgörülü, sabırlı,
- Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini anlayabilen,
- Kendini geliştirmeye istekli, coşkulu, yaratıcı
kimseler olmaları gerekir.

C- ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
 

Türkçe öğretmeni, sınıfta ve bazen kütüphanede görev yapar. Görevini genellikle oturarak yürütür. Çalışma ortamı biraz tozlu ve gürültülüdür.
 

D- MESLEK EĞİTİMİ

MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER
 

Mesleğin eğitimi, çeşitli üniversitelerin eğitim fakültelerinin “Türkçe Öğretmenliği” bölümlerinde verilmektedir. 


ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI
OLUNMASI GEREKEN DERSLER
 

- Türkçe,
 
- Dilbilgisi,
- Sosyal Bilgiler.

MESLEK EĞİTİMİNE
GİRİŞ KOŞULLARI
 

Mesleğin eğitimine girebilmek için,
 
- Lise veya dengi okul mezunu olmak,
- Öğrenci Seçme Sınavı’nda (ÖSS) “Türkçe Öğretmenliği” lisans programı için yeterli “Sözel (SÖZ)” puan almak,
- Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi (ÖSYS) Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu’nda “Türkçe Öğretmenliği” lisans programı ile ilgili en az bir yükseköğretim programını tercih etmek gerekmektedir.
Liselerin “Sosyal Bilimler, Edebiyat, Sosyal Bilimler ve Edebiyat, Dil ve Edebiyat, Genel Kültür, Türkçe-Matematik” Alan/Kol/Bölümleri mezunları ÖSYM tarafından yapılan Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS) sınavı sonucunda diğer alanlardan mezun olanlara göre daha yüksek bir ağırlıklı puan elde etmekte ve öncelikle yerleştirilmektedir.
Ancak kendi alan/kol/bölümlerin dışında bir yüksek öğretim programlarını tercih eden adayların yerleşme şansı azalmaktadır.
Anadolu Öğretmen Lisesi ve Öğretmen Liselerinin “Sosyal Bilimler, Edebiyat, Sosyal Bilimler ve Edebiyat, Dil ve Edebiyat, Genel Kültür, Türkçe Matematik, Sınıf Öğretmenliği” Alan/Kol/Bölümleri ile “Öğretmen Okulu ve Köy Enstitüsü” mezunları ÖSYM tarafından yapılan Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS) sınavı sonucunda ek puan almaları nedeniyle, diğer alanlardan mezun olanlara göre daha yüksek bir ağırlıklı puan elde etmekte ve öncelikle yerleştirilmektedir.

EĞİTİMİN SÜRESİ
VE İÇERİĞİ
 

Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır. 

Öğrenciler eğitim ve öğretim boyunca;
Türkçe Kompozisyon, Çağdaş Türk Edebiyatına Giriş, Yeni Türk Edebiyatı, Eski Türk Edebiyatı, Türk Mitolojisi, Yazılı ve Sözlü Anlatım, Çocuk Edebiyatı, Türkçe Öğretimi, Türk Halk Edebiyatı, Genel Öğretim Metodları, Bilgisayar, Ölçme ve Değerlendirme, Eğitim Teknolojisi, Çağdaş Türk Lehçeleri ve Edebiyatı, Genel Dilbilim, Özel Eğitim Yöntemleri, Halk Bilim, Tiyatro ve Sahne Bilimleri, Eğitim Yönetimi vb. dersler alırlar.

EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
 

Eğitimini başarı ile tamamlayanlara “Türkçe Öğretmenliği” lisans diploması ve “Türkçe Öğretmeni” unvanı verilir.
 

E- ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
 

Meslek elemanlarının büyük çoğunluğu Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda,
 
Türkçe öğretmeni olarak çalışırlar.
Türkçe dersi dışında, Türk Dili ve Edebiyatı, Drama, Güzel Konuşma ve Yazma, Hızlı Okuma Teknikleri, Türk Lehçeleri, Edebi Sanatlar, Türk Edebiyatı Tarihi, Edebi Metinler, Halk Bilimi, Yazı Sanatı vb. derslere girerler.
Ayrıca, Türk Dili ve Edebiyatı öğretmeni olarak da çalışabilmektedirler.
Yazar, şair, araştırmacı olabilecekleri gibi editör olarak da çalışabilirler.

F-EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ

EĞİTİM SÜRESİNCE
 

Bu programı ilk beş tercihinde gösteren ve bu programa yerleştirilen adaylardan belli koşulları taşıyanlara MEB’ca burs sağlanır. Öğrenciler eğitimleri süresince Kredi ve Yurtlar Kurumunca verilen öğrenci kredisinden ve diğer kamu kurum ve kuruluşlarının sağladığı kredi ve burs olanaklarından da yararlanabilirler.
 
Ayrıca, Kurumun yurt hizmetlerinden de yararlanılabilir. Bunların dışında öğrenciler çeşitli kurum ve kuruluşlarca sağlanan burslardan da istifade edebilirler.

EĞİTİM SONRASI
 

Eğitim sonunda “Öğretmen” olarak atananlar 657 sayılı Devlet Memurları Yasası’na göre 9. derecenin 1. kademesinden aylıkla göreve başlatılırlar. Bu öğretmenler yan ödeme, ek ders ücreti gibi olanaklardan da yararlanırlar. 

Her yıl okullar açılmadan önce, tüm öğretmenlere eğitim-öğretim tazminatı adı altında bir ödeme yapılmaktadır.

G- MESLEKTE İLERLEME
 

Çalıştıkları okullarda veya Bakanlık bünyesinde idari kademelere yükselebilirler.
MEB’ ca açılan sınavda başarılı olurlarsa “Eğitim Yöneticiliği” yapabilirler.

BENZER MESLEKLER
- Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği,
 
- Yabancı Dil Öğretmenliği.

I- YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
 

- Meslek elemanları,
 
- 2006 Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS) Kılavuzu,
- ÖSYS (Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi) Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu-2005,
- ÖSYM Üniversiteler Yükseköğretim Programları ve Meslekler Rehberi-2000,
- Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar.
- Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumlarına Öğretmen Olarak Atanacakların Atamalarına Esas Olan Alanlar ile Mezun Oldukları Yüksek Öğretim Programları ve Aylık Karşılığı Okutacakları Derslere İlişkin Esaslar ile Değişiklik yapılmasına dair Esaslar (31/03/2003 Gün ve 4 Sayılı Kararla Değişik 01/06/2000 Gün ve 340 Sayılı Karar)

İ- DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
 

- İlgili Eğitim Kurumları,
 
- Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Ankara Meslek Danışma Merkezi,
- Bünyesinde Meslek Danışma Merkezi bulunan Türkiye İş Kurumu İl ve Şube Müdürlükleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder